Lops 2021 • Matematiikka
Kaari
Kaari – Matematiikkaa lukion opetussuunnitelmaan 2021
Kaari valmentaa opiskelijaa matematiikan käsitteiden ymmärtämiseen, ongelmanratkaisutaitoon, itsearviointiin ja laskinohjelmistojen hyödyntämiseen. Kaaren oppikirjailijat ovat kokeneita matematiikan opettajia sekä pedagogiikan ja tietotekniikan monipuolisia asiantuntijoita.

Miksi valita Kaari?
- Uusi oppimateriaali painottaa käsitteiden ymmärtämistä ja matematiikan selkeää esittämistä.
- Digitaalinen ympäristö tarjoaa kaiken tarvittavan samassa paikassa: opiskeltavan sisällön, Abitin kaavaeditorin, lisämateriaalit, opettajan aineiston sekä opettajan ja oppilaan analytiikka- ja arviointityökalut.
- Kaari on kokeiltu käytännön opetustyössä ja muokattu palautteen mukaisesti.
- Painettua ja sähköistä materiaalia voi käyttää opetuksessa rinnakkain.
- Kaari tukee erilaisia opetustapoja perinteisestä taulutyöskentelystä flippaamiseen ja joustavaan matematiikkaan.
- Kaaressa on runsaasti monentasoisia tehtäviä opetuksen eriyttämiseen sekä pitkässä että lyhyessä matematiikassa.
- Kaari antaa oppilaalle valmiuksia menestyä nykyaikaisessa matematiikan yo-kokeessa. Digitaitoja harjoitellaan heti ensimmäisestä moduulista alkaen.

Kaari tukee oppimista
- Teorian ja tehtäväsarjojen järjestys on tarkkaan pohdittu ja sisältö etenee loogisesti.
- Tärkeimmät asiat korostuvat oppimateriaalista visuaalisten elementtien avulla.
- Luvut nivoutuvat toisiinsa Kohti seuraavaa- ja Pohdi-tehtävien avulla. Ne johdattavat uuteen asiaan aiemmin opitun pohjalta.
- Osaathan nämä -tehtäväsarja sisältää kappaleen ydinasiat. Sarjan 1 ja 2 tehtävät vaikeutuvat asteittain siten, että loppupään tehtävissä on haastavia, matemaattista ajattelua vaativia tehtäviä, jotka valmentavat ylioppilaskirjoitusten vaativimpiin tehtävätyyppeihin.
- Valmiit appletit ja lisämateriaalit tekevät tehtäväsarjoista monipuolisempia.
- Jokaiseen tehtävään on merkitty värikoodilla, tehdäänkö se laskinohjelmistoilla vai ilman.
Demot
Digikirjat
Kaaren digikirjat julkaistaan uudella digialustalla. Digikirjojen monipuoliset toiminnallisuudet tukevat opetussuunnitelman pedagogisia tavoitteita ja valmentavat sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin.
- Digikirjan tehtävät tallentuvat ja opiskelija voi seurata edistymistään analytiikkanäkymästä, mikä tukee itsearviointia.
- Opettaja voi seurata opiskelijoiden edistymistä sekä arvioida tehtäviä ja antaa niistä palautetta.
- Digikirjassa on painetun kirjan sisältöjen lisäksi lisätehtäviä, videoita sekä linkkejä kiinnostavien esimerkkien ja lisätiedon äärelle.
- Helppokäyttöisessä digikirjassa voi tehdä hakuja, korostuksia ja omia muistiinpanoja.
- Digikirjan jokaisen tehtävän voi tehdä Abitista tutulla kaavaeditorilla.

Opettajan aineisto
Jokaiseen moduuliin kuuluu kattava ja muokattava opettajan aineisto, joka on kätevästi osa opettajan digikirjaa.
Opettajan aineisto sisältää ►
- oppikirjan tehtävien ratkaisut
- koemateriaalia: valmiita Abitti-kokeita ja testejä
- arviointia tukevaa materiaalia
- lisämateriaalia ja vinkkejä opintojakson suunnitteluun
Datasivusto
Sarjan osat
Yhteinen matematiikka

Kaari MAY1
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Pitkä matematiikka

Kaari MAA2
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto

Kaari MAA3
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto

Kaari MAA4
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
6/2021Digikirja
9/2021Opettajan aineisto
9/2021
Kaari MAA5
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
8/2021Digikirja
10/2021Opettajan aineisto
10/2021
Kaari MAA6
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
12/2021Digikirja
Kevät 2022Opettajan aineisto
Kevät 2022
Kaari MAA7
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
Kevät 2022Digikirja
Kevät 2022Opettajan aineisto
Kevät 2022
Kaari MAA8
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
Kesä 2022Digikirja
Kesä 2022Opettajan aineisto
Kesä 2022
Kaari MAA10
Digikirja • Opettajan aineisto
Digikirja
Syksy 2022Opettajan aineisto
Syksy 2022
Kaari MAA9
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
Alkuvuonna 2022Digikirja
Alkuvuonna 2022Opettajan aineisto
Alkuvuonna 2022
Kaari MAA11
Digikirja • Opettajan aineisto
Digikirja
TulossaOpettajan aineisto
Tulossa
Kaari MAA12
Digikirja • Opettajan aineisto
Digikirja
TulossaOpettajan aineisto
Tulossa
Kaari Pitkä kertauskirja
Digikirja • Opettajan aineisto
Digikirja
TulossaOpettajan aineisto
TulossaLyhyt matematiikka

Kaari MAB2
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto

Kaari MAB3
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto

Kaari MAB4
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
Kesä 2021Digikirja
Syksy 2021Opettajan aineisto
Syksy 2021
Kaari MAB5
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
Syksy 2021Digikirja
Alkuvuonna 2022Opettajan aineisto
Alkuvuonna 2022
Kaari MAB6–7
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
Alkuvuonna 2022Digikirja
Alkuvuonna 2022Opettajan aineisto
Alkuvuonna 2022
Kaari MAB9
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu oppikirja
Syksy 2022Digikirja
Syksy 2022Opettajan aineisto
Syksy 2022
Kaari MAB8
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu kirja
Kevät 2022Digikirja
Kevät 2022Opettajan aineisto
Kevät 2022
Kaari Lyhyt Kertaus
Painettu oppikirja • Digikirja • Opettajan aineisto
Painettu kirja
Syksy 2022Digikirja
Syksy 2022Opettajan aineisto
Syksy 2022Oppikirjailijat

Anna Tuhola-Kujanpää Iloitsen opiskelijoiden oivalluksista Linnankosken lukiossa Porvoossa. Matematiikan hienous piilee minusta ajattelun vapaudessa ja onnistumisen elämyksissä. Oppimateriaalin pitää tarjota näitä kaikille opiskelijoille. Opetustyössä parasta on se, että opin itsekin uusia tapoja ajatella tuttuja asioita.

Antti Laitamäki Valmistuin Jyväskylästä matematiikan ja tietotekniikan opettajaksi vuonna 2009. Nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin koen, että tehtävämme opettajina ja oppikirjailijoina on kahtalainen. Toisaalta vaalimme oppiaineen hienoimpia perinteitä ja toisaalta tehtävänämme on löytää niitä pedagogisesti mielekkäitä digitalisaation mahdollistamia toimintatapoja, jotka voivat viedä matematiikan oppimiskokemuksen vielä astetta pidemmälle. Kiinnitän matematiikan oppimateriaalissa huomioni erityisesti tehtäväsarjoihin, sillä laadukkaassa tehtäväsarjassa pitkän matematiikan hienot perinteet kohtaavat digitaaliset mahdollisuudet.

Hannu Mäkiö Minua kiinnostaa, millä tavalla sähköiset välineet muuttavat matematiikan oppimista ja opettamista. Opettajan työn ohessa olen pitkään pitänyt erilaisia koulutuksia matematiikan opettajille. Samalla olen voinut haastaa ja testata omia ajatuksiani. Muutos ajaa pohtimaan, mitä matematiikka on? Välineet monipuolistavat matematiikkaa. Mielestäni kyse ei ole vastakkainasettelusta, joko-tai, vaan ennemminkin perinteinen täydentyy, tavoitteena sekä-että.

Jani Kiviharju Olen matematiikan ja tietotekniikan lehtori, harjoitteluohjaaja ja digitutor Helsingin normaalilyseosta. Opetuksessa minua kiinnostavat pulmat, ymmärrettävyys ja sähköiset työvälineet. Kaari-kirjasarjassa tärkeää ovat lähestyttävä teoria ja ydintehtävät, sekä eriyttävät haastavat tehtävät.

Hilla Etelämäki on Summa-sarjan ja yläkoulun Säde-sarjan oppikirjailija. Nyt Hilla on mukana myös Kaaren yhteisen ja lyhyen matematiikan oppimateriaaleissa.

Jarmo Pösö Opetan matematiikkaa ja tilastollisia menetelmiä Tampereen ammattikorkeakoulussa. Oppimateriaalityössä olen ollut mukana jo lähes 30 vuotta. Ensimmäisessä työryhmässä teimme matematiikan oppimateriaalin tuolloin uutta kaksoistutkintoa opiskeleville. Kustantajana oli tuolloin Valtion painatuskeskus, eli nykyinen Edita. Oppimateriaalien kirjoittamisessa antoisaa on ollut työnteko yhdessä eri taustaisten opetusalan ammattilaisten kanssa. Oppimateriaalityössä pidän tärkeänä teorian liittämistä käytäntöön tähän päivään linkittyvien esimerkkien ja harjoitusten avulla.

Johanna Järnström Matematiikan opettaminen on todella hauskaa ja mukavalla tavalla haastavaa. Matemaattisten tietojen oppimisen lisäksi pyrin aina myös siihen, että opiskelijan omat ongelmanratkaisutaidot kehittyisivät. Tämä on myös ollut meille tärkeä tavoite Kaaressa.

Joni Lehtola Olen Kauniaisten lukion matematiikan ja tietotekniikan opettaja. Olen erityisen kiinnostunut opetuksen, oppimisympäristöjen ja oppimisen seurannan kehittämisestä. Mielestäni teknisten apuvälineiden käyttäminen ei saa olla itseisarvo matematiikan opetuksessa, mutta niitä tulee pyrkiä hyödyntämään mielekkäästi ja tehokkaasti silloin, kun ne tukevat ymmärryksen kehittämistä.

Jussi Nieminen on Summa-sarjan ja yläkoulun Säde-sarjan oppikirjailija. Nyt Jussi on mukana myös Kaaren yhteisen ja lyhyen matematiikan oppimateriaaleissa.

Katri Hirvonen Työskentelen Helsingin Uudessa yhteiskoulussa, jossa toimivat peruskoulun yläluokat ja lukio. Aiemmin opetin lähinnä lukion lyhyttä matematiikkaa ja nautin siitä kovasti. Nykyään työskentelen hallinnon puolella, mutta autan yhä oppilaita pääsemään matematiikan opinnoissa eteenpäin. Olen ollut mukana oppikirjaprojekteissa kolmen opetussuunnitelman aikana: ennen Kaarta olen ollut mukana 18 oppikirjan tekemisessä. Haluan, että oppikirja on monipuolinen, selkeä ja se tarjoaa eri tasoisille oppilaille onnistumisen elämyksen tarjoavia tehtäviä. Kun tilaisuus tuli, lähdin sellaista kirjasarjaa tekemään. Matematiikka on hyödyllistä ja kaunista yhtä aikaa. Matematiikka tarjoaa haasteita ja oivalluksia!

Pertti Lehtinen Opetan pitkää matematiikkaa Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa, josta myös valmistuin ylioppilaaksi vuonna 1989. Innostuin oppimateriaalin tekemisestä kirjoittaessani oppimateriaalia lukiomme koulukohtaisiin pitkän matematiikan kursseihin. Hyvässä oppimateriaalissa huomioidaan kaiken tasoiset opiskelijat hitaammin etenevistä aina huippuosaajiin.

Terhi Oinonen Olen Lumon lukiossa Vantaalla jo pitkään viihtynyt matematiikan opettaja ja kahden pojan äiti. Pyrin tartuttamaan opiskelijoihin innon opiskelua ja matematiikkaa kohtaan. Painotan opetuksessani perusteiden osaamista, käsitteiden ymmärtämistä ja täsmällisyyttä. Tämä näkyy sarjassamme. Yhdessä tarkkaan mietityt moduulien ja kappaleiden sisällöt sekä järjestys ovat myös yksi sarjamme vahvuus.
Ajankohtaista

Tilaisuudet
Editan LOPS 2021 -tilaisuustallenteet
Menikö LOPS 2021 -esittelytilaisuudet ohi? Ei hätää – löydät menneet tilaisuudet tallenteista. Valitse sinua kiinnostava aine tai katso vaikka kaikki.
Katso tallenne
Webinaari
Oppimateriaalin rooli matematiikan yo-kokeeseen valmentamisessa
Sähköiseen YO-kokeeseen valmentautumiseen tarvitaan muitakin kuin TVT-taitoja. Työpajassa Editan oppikirjailijat kertovat, miten oppimateriaali voi tukea YO-kirjoituksiin valmistautumista.
Katso webinaari
Blogi
Matematiikan kustannustoimittaja Rasmus Rehn tekee työtään rakkaudesta lajiin
Rasmus Rehn tekee työtään rakkaudesta lajiin. Tutustu matematiikan oppimateriaalien kustannustoimittajana työskentelevään Rasmukseen.
TutustuOnko sinulla kysyttävää oppimateriaaleistamme?
Ota yhteyttä asiakkuuspäällikkö Tiina Pyrylään+358 40 860 2488
tiina.pyryla@edita.fi
Edita Publishing Oy
PL 700
00043 Nordic Morning
Käyntiosoite:
Verkkosaarenkatu 5,
Helsinki (ei kirjakauppaa)
+358 20 450 00
Y-tunnus: 0654634-6
Verkkokauppa: shop.edita.fi
Asiakaspalvelu
+358 20 450 05
asiakaspalvelu.publishing@edita.fi
Avoinna ma 9–16, ti–pe 8–16
Opettajapalvelu
+358 20 450 010
opettajapalvelu@edita.fi
Avoinna ma–pe 8–15
Lakikoulutusten asiakaspalvelu
+358 20 450 2040
asiakaspalvelu.koulutukset@edita.fi
Avoinna ma 9–16, ti–pe 8–16