fbpx
Maailman kirjan sisällä

Hyvinvoinnin tukeminen englannin tunnilla

30.11.2021

Lukiolaiselle stressiä ja riittämättömyyden tunnetta voivat aiheuttaa niin pärjääminen ylioppilaskokeissa kuin valintakriteerit jatko-opintoihin sekä omat tai perheen korkeat tavoitteet. Pahimmillaan jatkuva opiskelusta johtuva stressi voi johtaa siihen, että lukiolainen uupuu tai masentuu lukiotaipaleensa aikana.

Stressi vaikuttaa myös oppimiseen

Jatkuessaan stressi heikentää unen laatua, lisää välinpitämättömyyttä omasta terveydestä, sekä lisää infektioherkkyyttä (lähde: Koskenvuo 2000). Jatkuva stressi nuorella nostaa sydän- ja verisuonitautien sekä tiettyjen syöpien riskiä myöhemmin elämässä sekä lyhentää elinajanodotetta (lähde: Harris 2014).

Stressi vaikuttaa myös nuoren oppimiskykyyn. Aivot tarvitsevat tarpeeksi unta ja lepoa oppimisen kannalta. Unen laadun lisäksi pitkittynyt stressi voi heikentää keskittymiskykyä ja muistin toimintaa.

Koska jatkuva stressi vaikuttaa näin merkittävästi yksilön terveyteen, nuorten kokemaan stressiin olisi hyvä puuttua aiemmin ja useammin.

Miten lukiolaisen stressiä voi lievittää?

Onnellisuus ja hyvä olo vähentävät stressiä ja masennusta. Millaiset tekijät sitten lisäävät hyvinvointia? Entä miten onnellisuuteen liittyviä tutkimustuloksia voisi hyödyntää lukion englannin tunnilla.

4 hyvinvointitekoa, jotka voi yhdistää englannin opetukseen:

1. Ystävälliset teot lisäävät omaakin onnellisuutta.

Opiskelijoita voi pyytää tunnilla kirjaamaan tai kertomaan mukavia asioita liittyen muihin ryhmäläisiin. Kerrotaan esimerkiksi, mitä toisessa arvostaa tai ihailee. (Quest 1–2, teksti 6, tehtävä 14 Chat)

Ystävällinen voi olla myös itseään kohtaan harjoittamalla positiivista puhetta itselle. (Quest 1–2, teksti 8, tehtävä 8 All ears)

2. Kiitollisuus lisää onnellisuutta ja positiivisuutta.

Eräs tapa toteuttaa kiitollisuutta on pitää päiväkirjaa (Gratitude journal), johon kirjaa joka päivä asioita, joista on ollut kiitollinen sinä päivänä. Kiitollisuuden aiheet voivat olla isoja tai pieniä: auringonpaiste, hyvä ateria, hymy ystävältä. Kiitollisuuden aiheet voi kirjata englanniksi lauseina tai sanoina. Sanojen tueksi voi myös piirtää.

Vaihtoehtoisesti voi kirjoittaa kiitoskirjeen jollekulle. Kirjeessä voi kertoa, mistä toisen henkilön teosta tai sanomisista on kiitollinen. Kiitoksen aiheita voi olla useita. Kirjoittaa voi vaikkapa äidille tai isälle kaikesta siitä, mitä on elämänsä aikana heiltä saanut. (Quest 1–2, tekstit 9, 10)

3. Meditaatio rauhoittaa, rentouttaa ja vähentää stressiä.

Meditaatioharjoituksia voi tehdä oppituntien aluksi. Netistä löytyy joitakin englanninkielisiä sivustoja, kuten esimerkiksi: www.headspace.com

4. Riittävä liikunta vähentää stressiä.

Jos ei ole tottunut liikkumaan, puolen tunnin kävely esimerkiksi perheen koiran kanssa tuottaa jo tuloksia. Oppitunnilla voidaan puolestaan lähteä Walk-and-Talk -kävelylle tehden samalla suullista tehtävää, kuten keskusteluharjoitusta tai lukea tekstiä vuorolukuna. (Quest 1-2 opettajan materiaali, Walk-and-Talk)

 

Aiheeseen liittyvää luettavaa:

”Itkin kokeessa, kun pelkäsin, etten osaa” – Yle selvitti, millaisissa lukioissa on uuvuttu eniten, testaa myös oma riskisi
Koulu-uupumus voi sairastuttaa – Ainolla se johti syömishäiriöön

Riitta Pirinen

Riitta Pirinen

Kirjoittaja Riitta Pirinen on Kuopion klassillisen lukion englannin ja psykologian lehtori sekä Editan uuden lukion englannin sarjan, Questin, oppikirjailija.

Guest - Englannin kielen oppikirjasarja

Join our Quest!

Quest on uusi ja innostava A1-englannin oppimateriaali lukion uuteen 2021 opetussuunnitelmaan. Quest-sarja kutsuu käyttäjänsä seikkailulle, jossa tämä tutustuu itseensä oppijana sekä globaaliin maailmaan eri näkökulmista.